Vertinga moderni klasika

Salonas Simetria siūlo susipažinti su modernių, bet jau klasika tapusių šviestuvų istorija:
įtakingi ir žinomi XXa. dizaineriai, architektai, inovatoriai bei jų išskirstiniai, laikui nepavaldūs darbai.

Gino Sarfatti. Neabejotina Italų dizaino ir pramonės ikona, techninis inovatorius bei daugybės apdovanojimų laureatas. Gimęs 1912 metais verslininkų šeimoje, Gino nuo vaikystės buvo apsuptas kosmopolitiškos laisvosios Italijos atmosferos. Pabaigęs klasikos studijas, mokslus toliau tęsė aeronautikos inžinerijos srityje. 1936 metais Milane įkūrė garsiąją apšvietimo ir interjero dizaino firmą Arteluce (Lietuviškai pavadinimą galėtume versti į “Šviesos menas”). Ši firma ir jos kūriniai tapo neabejotinu atskaitos tašku architektūrinio moderno judėjimui šviesos srityje. Pats Gino Sarfatti sukūrė per 600 šviestuvų ir jų komponentų dizainų, kurie iki šios dienos išlieka aktualūs, o jų techniniai principai pritaikomi iki šiol. Būtent techninis inovatyvumas ir gebėjimas pritaikyti formą ir funkciją buvo išskirtinis Gino Sarfatti kūrinių bruožas. Šviestuvai privalėjo būti ne tik gražūs, bet ir turėti aiškų, funkcionalų pritaikymą. Neretai išskirtinės vizualinės detalės turėjo ir praktinę aušinimo, elektros transformavimo, šviesos išsklaidymo ar kitą paskirtį. Net patys šviestuvų pavadinimai Arteluce kolekcijoje buvo utilitariniai ir praktiški – vietoj vardų buvo naudojami modifikacijų numeriai, kaip kad Mod. 548 ar Mod. 2129. 1974 metais Arteluce kompanija susijungė su Flos, kuri perėmė šias dizaino ir inovatyvumo tradicijas ir jomis vadovaujasi iki šiol. Ikoniškieji, laikui nepavaldūs, Gino Sarfatti šviestuvai iki šių dienų gaminami jų kolekcijoje (pritaikant juos su šiuolaikinėmis inovacijomis) ir tapo neatskiriama dizaino istorijos dalimi.

Flos Mod. 548 Sukurtas 1951 metais. Šis šviestuvas apšvietimo dizaino istorijoje turi ypatingą reikšmę dėl jam būdingų savybių, dažnai sutinkamų ir kituose moderniuose šviestuvuose: reguliuojamas šviesos elementas leidžiantis keisti apšvietimo kryptį; metakrilato reflekcinis diskas, išsklaidantis šviesą plačiu kampu bei skleidžiantis subtilų švytėjimą; karkasas naudojantis balansą tarp šviestuvo elementų. 2014 metais FLOS pristatyta atnaujinta versija naudoja modernų 11W LED su korpuse įtaisytu patogiu optiniu dimeriu.

Flos Mod. 2129 Sukurtas 1969 metais. Atnaujintas 2014. Elegantiška permatomo metakrilato plastiko arka balansuojanti dvi šio šviestuvo dalis. Pirmoji dalis – iš dvejų aliuminio dalių sujungtas gaubtas su 25W dimeriuojamu LED masyvu. Antroji – balta spalva dažytas žalvario atsvaras. Pati arka sukasi 360 laipsnių kampu, o balansavimo pricipas taip pat leidžia dar ir reguliuoti gaubto aukštį. Dėl šių savybių šviestuvas yra itin kinetiškas ir lengvai pritaikomas prie vartotojo poreikių.

Marco Zanuso. Architektas, dizaineris, redaktorius bei profesorius. Gimęs 1916 m. pačiame Milane, Marco mokėsi didžiausiame techniniame universitete Italijoje – Politecnico di Milano. 1945 metais atidarė savo dizaino studiją. Nuo 1947 metų tapo įžymaus architektūros ir dizaino žurnalo Domus, o vėliau ir žurnalo Cassabella redaktoriumi. Savo karjeros metu sukūrė begalę baldų, šviestuvų, industrinių bei kitų dizainų, kurie sulaukė daugybės prestižinių apdovanojimų ir yra iki šių dienų gaminami. Nuo 1950 iki 1980 grįžo į savo alma mater ir dėstė joje kaip architektūros, dizaino bei miestų planavimo profesorius. Itin paveikė moderno architektūroje judėjimą tiek savo pačio kūriniais, tiek savo moksline bei žurnalistine veikla. Vienas iš garsiosios ADI įkūrėjų.

Oluce Zanuso 275 Sukurta 1965 metais. Stalinis šviestuvas skirtas darbiniam apšvietimui ne darbinėje aplinkoje. Šviestuvo dizainas puikiai atspindi šį iš pažiūros kontraversišką dualizmą. Stambus baltas metakrilato plastiko gaubtas kartu ir skleidžia stiprią, koncentruotą šviesą žemyn ir turi subtilų švytėjimą sukuriantį jaukumo jausmą. Pats šviestuvas yra sukamas apie sujungimo su baze tašką, todėl galima tiek reguliuoti patį apšvietimą, tiek keisti vizualinę, asimetrinę jo išraišką. Kartu ir praktiškas ir elegantiškas. Tinkantis tiek darbo, tiek jaukumo atmosferai.

Bernard Schottlander – garsus Vokiečių-Britų dizaineris ir skulptorius. Gimęs 1924 metais Bernardas buvo priverstas bėgti nuo persekiojimo iš gimtosios Vokietijos. Karo metais dirbęs gamyklose kaip virintojas vėliau pradėjo skulptūros studijas “Leeds Colege of Art”, o vėliau ir Londone, kur atidarė pirmąją savo dizaino studiją. Save jis apibūdino kaip dizainerį interjerui ir skulptorių eksterjerui. Darbas virinimo srityje smarkiai paveikė jo vėlesnius kūrinius, o metalas išliko pagrindinė jo ekspresijos medžiaga.

Lampe Mantis Sukurta 1951 metais. Toršerų, stalinių, sieninių ir lubinių šviestuvų šeima. Bernardo Schottlanderio šedevras puikiai demonstruojantis jo gebėjimą derinti skulptūriškumą ir funkcionalumą. Lempos forma atspindi balansavimo ir asimetrijos kontrastus. Metalo dalims suteikiamas išskirtinis plastiškumas, lengvumas ir elegancija. Plačiai išsklaidomas šviesos srautas. Išskirtiniai, kiek ekscentriški reguliavimo mechanizmai suteikia subtilų industrinį, kinetiškumo prieskonį.

Charles-Édouard Jeanneret-Gris geriau žinomas tiesiog kaip Le Corbusier. Garsus architektas, dizaineris, dailininkas ir rašytojas. Gimęs 1886 Šveicarijoje. Mokėsi ir dirbo kartu su garsiais to meto architektais Prancūzijoje bei Vokietijoje. Daug keliavo po Europą ir sėmėsi įkvėpimo tiek savo piešiniams, tiek architektūriniams darbams. Išrado daug naujų architektūros ir statybos technikų naudojamų modernioje architektūros paradigmoje. Taip pat buvo itin svarbus modernių miestų planavimo istorijoje. Vienas iš CIAM organizacijos įkūrėjų.

Nemo Lampe De Marseille. Sukurta 1952 metais. Sieninis šviestuvas su patogiu lankstomu mechanizmu. Dvigubas metalo gaubtas su plačiu ir siauru difuzoriu bei dvejomis lempomis. Platus gaubtas buvo skirtas bendram apšvietimui, o siaurasis – koncentruotai, užduočiai skirtai šviesai. Įjungus abi lempas kartu gauname tiek akcentinį, tiek darbinį apšvietimą. Geniali ir ikoniška stilistika su subtiliu avantgardo prieskoniu.

NAUJIENLAIŠKIS